التخطي إلى المحتوى الرئيسي
كتابات شخصية

[ اشرق بنورك حبيبي يسوع]
اشرق بنورك حبيبي يسوع في حياتي المظلمة
واغمرني بمياه نبعك في آباري المشققة
واحيي بروحك القدوس عظامي اليابسة
انت سؤل قلبي ومعك شيئاً لا اريد
انت شهوتي وحبك كفايتي بل يزيد
انا طالبة ان اشوفك واتفرس في جمالك
واتمتع بروعة وبهاء حسنك ومرآك
يا رب اليك صرختي واستجب طلباتي
وحتى ان لم تستجب طلباتي وترفع عني اشواكي
وحتى ان اتقفلت كل الابواب في وجهي
وحتى ان تركوني كل الخلان وحيدة فانا متقينة بانك دوماً معي
انا هافضل أحبك وأعبدك وأسبحك
انا مسبية فيك انا دايبة في حب اللي فداني
انا شوقي ليك انا قلبي ملك اللي اشتراني
ترنيمي لك انت كفايتي وفيك كل الاماني
انت فيك شفائي مت مكاني
حبك اللامحدود لي هو سر خلاصي
ليك كل العبادة والسجود والاكرام
انا لذتك ومشتهى سكناك وراحتك للابد
وانت تتلذذ بتسبيحي وبعبادتي ليك بترنمٍٍ
يسوع ليك انت وحدك السيادة والعبادة 
انا كلي ليك وعمري الاتي هاكرسه ليك


[ مليش غيرك ]


انا تعبانة لحد تعب من التعب
ومهمومة مش عارفة ايه السبب
انا من التراب وللتراب اعود
وانت يا ربي علي دوماً بتسود
ومليش غيرك اللي عليّ بيجود
الامي وصعوباتي كترت
وضجيج العالم زاد صخبه وصياحه
وانا مليش في العالم الا حبك ربي يسوع 
لا املك فيه شيئاً الا الهدوم اللي عليّ
لكنني املكك فانا لك وانت لي
حبك لي انا ماستاهلوش
وانا ما فيّ حاجة علشان حبك اي اللي ماباهموش
بتحبني ليه وانا كان فيّ ايه
ما انا كلي خطايا ونجاسة ونتانة وشهوات ردية
انا اللي جلدتك وخنتك وطعنتك بشروري
طول عمري باقترف خطايا وغارقة في ذنوبي
ولكن محبتك ورحمتك ليٌ اللي خلصتاني
ومن قيودي حررتاني وسترتا عاري
انا بطرس اللي انكرك ويهوذا اللي اسلمك
لكنني باتوب وباندم وراجعالك يا حبيبي يسوع من تاني
نعمتك وبرك اللي كساني وموتك اللي نجاني
انا الخاطئة مباستاهلوش ولكن دي نعمتك لي يا ربي
جعلتني بارة وبلا لوم امامك
واعيش ارادتك الصالحة المرضية الكاملة 
سأبقى أحبك وأعبدك وأخدمك مهما حصل
اصل انت حبيبي وعريسي الامثل والاكمل
سأطرح كل تيجاني طيباً عند قدميك
فاقبلها ذبيحة وسكيب وانا كلي بين يديك
ما ليش غيرك يا حبيبي يسوع
مين غيرك يخلصني ومن موتي يحييني
مين غيرك يسندني ويعضدني ويشددني
مين غيرك بيشفعلي عند الله الاب
مين غيرك يشفي امراضي ويبرئ قروحي
ومين غير روحك القدوس يبكتني على خطاياي
ومين غير روحك القدوس اللي بيعزيني
ومين غيرك بيحارب عني وبيحاميني
وماسك بيميني في دخولي وخروجي
وعارف ادق تفاصيل حياتي
وحاسس بيٌ وشاعر بالامي
وسحابة مجدك بتكللني وسورك الناري من حولي
ويمين برك بتعضدني فانا مكروهة من قبل اللي حواليٌ
ولكن محبوبة بل لؤلؤة ثمينة في عينيك يا ربي يا غالي
انا اداة برك وغصن في كرمك اجعلني وقلمني فأثمر اكثر
ليس لغرض ما بل لمجدك وخدمتي بأقدمها طيباً وسكيباً بأدهن بها قدميك


[ عايزينك يا يسوع ]

عايزينك يا يسوع وطالبينك
تشق السماء وتنزل الينا
اعلن مجدك في ارضنا ومن حوالينا
تعالى بانسكاب عظيم في ارواحنا
بنطلب اللي في قلبك وتتميم ارادتك
واجعل الناس كلها تعرفك وتعبدك
بقوتك وبنعمتك تيجي وتشفينا
بجاه عيد ميلادك الميمون
افتقد شعبك واحبائك وعائلاتك
افتقد المتروكين والمهمولين والمرضى
وارسل من يهتم بهم ويزورهم 
محتاجين بركتك ولمسة هدب ثوبك وكلمة واحدة من فمك
وشوقنا ومنيتنا اسمك بيتعرف في كل العالم
والاشرار يبقوا ابرار والملحدين يبقوا عابدين
في طرفة عين وبعظمة جبروتك اعلن مجدك
كرامة ومجد ليك يا يسوع يا فادينا العظيم بنحبك
بنعظمك بنرفعك بنعليك بنباركك بنسجد ليك
بنشكرك على عظم وروعة صنيعك معنا
لا تدع البعيدين عنك يفضلوا بعيدين عنك بجاه عيد ميلادك الميمون
اقتحم حياتهم واعلن ذاتك ومجدك كما اقتحمت حياة رسولك بولس
واجعل عيد ميلادك الميمون عيد تحرير وخلاص الملايين من النفوس
لمجدك لملكوتك لكنيستك لكرمتك لجسدك 
واجعلنا اغصان مثمرين تربح نفوس ضالة لمجدك لعروستك لكنيستك امين


[ ولد المسيح ]



ولد المسيح الحمل الذبيح كل نفس تصيح
هللويا هللويا ولد المسيح
رئيس السلام فادي الانام اكمل عمله بالتمام
هللويا هللويا ولد المسيح
الله القدوس مخلص النفوس شال عنا العار والبؤس
هللويا هللويا ولد المسيح
ابن الله الحي مالي حياتنا ضي حبك لينا ماله زي
هللويا هللويا ولد المسيح
رب القوات كل يوم به نمات عن الخطايا والعثرات
هللويا هللويا ولد المسيح
الله الجبار عالي المقدار تنازل وتواضع بأفتقار
هللويا هللويا ولد المسيح
ترك عرشه في السماء ليولد من عذراء ويمنحنا الفداء
هللويا هللويا ولد المسيح
المشير العجيب يسوعنا الحبيب ليس لنا سواه من منيب
هللويا هللويا ولد المسيح
ستنحني كل ركبة وسيعترف كل لسان ان المسيح رب وفادي الانسان
هللويا هللويا ولد المسيح
خالق الاكوان ولد كأنسان ليمنحنا الحب والغفران
هللويا هللويا ولد المسيح
رب الارباب شق الحجاب ليفتح لنا للسما باب
هللويا هللويا ولد المسيح
الابن الابدي الازلي السرمدي أحبنا حب أبدي
هللويا هللويا ولد المسيح
خليني اعيشلك انت وحدك واولد في كياني واجعلني احيا لمجدك
هللويا هللويا ولد المسيح
احساناتك ما بتنتهيش حنانك ما بيفارقنيش حبك لي ما بينتهيش
هللويا هللويا ولد المسيح
ولا يوم بتنساني وعودك حافظاني وبرحمتك كل يوم غامرني
هللويا هللويا ولد المسيح
يا اللي معايا في غربتي وسلوتي في وحدتي ومعزيّ في ضيقتي
هللويا هللويا ولد المسيح

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

خاطرة ايمانية بعنوان( يسوعي معايا) يسوع  معايا ساكن جوايا مات لاجلي وغفرلي كل الخطايا وأقامني معه من الردايا يسوع  معايا وبيحبني رغم نجاستي وقباحتي وصلب بدلاً عني حاملاً عاري وشايل شيلتي مُظهراً قيمتي عنده ورد لي مكانتي يسوع  معايا ايضاً في ضيقي ولانني تعلقتُ فيه هو هاينجيني ويمجدني ومن طول الايام بشبعني وخلاصه يريني يسوع  معايا وانا مغلوبة على امري لن آخذ حقي بيدي وعده لي ( له النقمة هو يجازي) يوصي ملائكته بي لكيلا تصطدم بحجرٍ رجلي يسوع  معايا وسط الاتون يمشي معي وسطيه وحيثما اكون بيقدر يرفعني منه بطرفة عين قائلاً كن فيكون يسوع  معايا وسط الامي بيبلسم جروحي ويبرأ قروحي مش هايبقيبني أتألم سايب لي المنفذ لكل مشكلة من مشاكلي خاطرة ايمانية بعنوان ( حب يسوع) حب  يسوع  تجلى بالتجسد والصليب والفداء حبه ليس له مثيل وبلا انتهاء ومبن يدوق حب  يسوع  دا كله ويفضل في سكات الا ويعلنه للملئ بالكلمات والتصرفات ويرى حب  يسوع  يفيض عليه بالنعم والبركات وهايلقى نفسه واقع في حب  يسوع  اللي من اجله مات حب  يسوع  حب دواء حقيقي موصوف بيبعد عنك نهائياً الاكتئاب والقلق والخوف وها يفيض عليه روح المس
مواضيعي الروحية بركات الله للمؤمن به ومتقيه ولنسله ي مزمور 128 1 طُوبَى لِكُلِّ مَنْ يَتَّقِي الرَّبَّ، وَيَسْلُكُ فِي طُرُقِهِ. 2 لأَنَّكَ تَأْكُلُ تَعَبَ يَدَيْكَ، طُوبَاكَ وَخَيْرٌ لَكَ. 3 امْرَأَتُكَ مِثْلُ كَرْمَةٍ مُثْمِرَةٍ فِي جَوَانِبِ بَيْتِكَ. بَنُوكَ مِثْلُ غُرُوسِ الزَّيْتُونِ حَوْلَ مَائِدَتِكَ. 4 هكَذَا يُبَارَكُ الرَّجُلُ الْمُتَّقِي الرَّبَّ. 5 يُبَارِكُكَ الرَّبُّ مِنْ صِهْيَوْنَ، وَتُبْصِرُ خَيْرَ أُورُشَلِيمَ كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِكَ، 6 وَتَرَى بَنِي بَنِيكَ. سَلاَمٌ عَلَى إِسْرَائِيلَ. طوباك ان كنت مؤمن بالمسيح ومتقيه وتسلك في طرقه وتضعه امامك في كل لحظة من لحظات حياتك فستكون امرأتك ككرمة مثمرة وبنوك كغروس الزيتون من حولك ولكن ما الفرق بين الكرمة واشجار الزيتون الكرمة تحتاج الى عناية ورعاية دائمة بحيث اذا اهملتها موسم واحد ستهلك وتموت فهكذا ستكون امرأتك التي في كل لحظة من لحظات حياتك تحتاج الى رعايتك وعنايتك وتشجيعك ايها الزوج المؤمن بالمسيح ومتقيه ولا يجوز ان تهملها بعذر انشغالك باعمالك فيجب مراعاتها وتسديد احتياجاتها في كل وقت اما اشجار الزيتون فهي تمد جدور